donderdag 4 december 2008

What does it take to engage generation Y part 1?

Na de lunch waarin het bezoek aan een aantal sessies even wordt kortgesloten, is het nu tijd voor de eerste serie workshops rond engaging generation Y. Sessie blijkt in 2delen te zijn opgezet. Deel 1 een aantal presentaties vanuit een panel met na de pauze deel 2 waarin de luisteraars wordt gevraagd om actief te participeren door met elkaar in discussie te gaan.

Spreker 1: flexible, blended learning for a multicultural, multi-generation workforce door Steve Barden.
Vergelijkbare organisatie als bij het LIC. Spreker is coordinator van een consultancyteam wat zich bezighoudt met leren en nieuwe media.
Kernbegrippen: Wie is generation Y en welke rol hebben verschillende groepen (creating, authoring, collector, spectator etc.) Verdeling van deze rollen over de diverse generaties als seniors, old boomers, young boomers, generation X, Y, youth etc.

Referentie naar wat werknemers van generation Y willen. Vergelijking tussen status, salaris, ontwikkelingsmogelijkheden, cultuur organisatie etc.

Waarom verdient gen.Y een andere benadering?
- meer diversiteit
- hogere verwachtingen van werkgevers (idealen, betrokkenheid)
- blijvend ontwikkelen (willen uitgedaagd worden en zijn netwerk-georienteerd)
- zijn doelgericht (eigenaarschap)

Waarin komen ze overeen?
maak een einde aan corvee
biedt verschillende manieren van ontwikkeling aan
plaats- en tijdonafhankelijk kunnen werken
wel routes
ondersteuning en coaching
delen met anderen (peers)

Bepaal wat ze al kunnen/beheersen (geen dingen dubbel)
combineer media die passend zijn (niet 1 manier van communiceren)
bevorder self-directing als cultuur
maak verbindingen maar integreer niet alles met bestaande systemen/situaties (eigen leerpaden)
maak gebruik van web 2.0
promoot (www.line.co.uk)

Praktijkvoorbeeld: specialist schools and academies trust --> website voor docenten en studenten (delen, samenwerken). Afsluiting met een aantal do's en dont's.

Geen opmerkingen: